Jeszcze nowsze nowości od KG

22.05.2008. Źródło: kultura.com.pl
A zapowiada się bardzo ciekawie.
Takie rzeczy można wyczytać na stronie KG :




NICZYM JEDWABNA RĘKAWICA ODLANA Z ŻELAZA

scenariusz i rysunki: Daniel Clowes
144 strony, format A4
okładka kolorowa, środek czarno-biały, oprawa miękka
wydawca: kultura gniewu
data wydania: 2008
wydawca oryginału: Fantagraphics Books

Tego wieczora – całkiem możliwe, że niewiele różnił się on od innych – Clay Laudermilk wybrał się do kina porno. Lepiące się podłogi, podejrzana klientela i wątpliwe atrakcje typu starsza kobieta obnażająca na sali biust, przeszkadzały tylko w krótkich przerwach między seansami. A zupełnie przestały mieć znaczenie, kiedy zaczął się ostatni film. Dziwny, prawie pozbawiony scen seksu, za to bardzo, bardzo niepokojący. Skórzana bielizna, pejcze, maski... Naprawdę przestraszony Clay Laudermilk robi się natomiast wtedy, gdy główna bohaterka pokazuje twarz. I jest to twarz doskonale mu znana.
Tak właśnie zaczyna się „Niczym jedwabna rękawica odlana z żelaza” Daniela Clowesa. Autor słynnego „Ghost World” tym razem zabiera czytelnika w podróż pełną wydarzeń niczym z koszmarnego snu. Clay Laudermilk rusza w drogę, by odnaleźć aktorkę z filmu porno. Ale najpierw spotka rozmaitych dziwaków, których nie powstydziłby się David Lynch. Porozumiewający się tajemniczym kodem policjanci zakochani w przemocy, członkowie sekty chcącej rozpętać rewolucje, miłośnicy teorii spisku, nimfomanka i jej córka o bardzo nietypowej fizjonomii – to tylko część z fascynującej galerii postaci stworzonych przez Clowesa. „Niczym jedwabna rękawica odlana z żelaza”, uznana za jedną z najważniejszych współczesnych powieści graficznych, to swoisty hołd dla popkultury lat 50. i obsesji trawiących Amerykę.
Podobnie jak „Ghost World” komiks ten pierwotnie ukazywał się w odcinkach na łamach „Eightball”, autorskiego magazynu Clowesa. Dziesięć rozdziałów powstałych w latach 1989-1993 zostało potem opublikowanych w jednym albumie, o którym „Entertaiment Weekly” pisał To „Mały Nemo w krainie snów” napisany na nowo przez Samuela Becketta. „Niczym jedwabna rękawica odlana z żelaza”, ekstrawagancki tytuł komiksu Clowesa, to cytat z legendarnego filmu „Faster, Pussycat! Kill! Kill!” Russa Meyera.


KRONIKI BIRMAŃSKIE

scenariusz i rysunki: Guy Delisle
272 strony, format B5
okładka kolorowa, środek czarno-biały
oprawa miękka, szyto-klejona, ze skrzydełkami
wydawca: kultura gniewu
data wydania: 2008
wydawca oryginału: Delcourt

„Kroniki birmańskie” to kolejny, po słynnym „Phenianie”, komiksowy travelog Guya Delisle'a. Po pobycie w Korei Północnej kanadyjski rysownik i animator wyrusza do Birmy. Ale tym razem nie w celach służbowych, wręcz przeciwnie. To Nadege, żona Delisle'a, będąca pracownikiem francuskiego oddziału humanitarnej organizacji Lekarze Bez Granic, zostaje wysłana na misję do tego azjatyckiego kraju. Guy postanawia jej towarzyszyć, m.in. po to, by opiekować się ich malutkim synkiem.
Mając zdecydowanie więcej wolnego czasu, niż podczas pobytu w Phenianie, Delisle może skoncentrować się na poznawaniu nowego kraju i jego mieszkańców. Uważnie obserwuje życie zwykłych ludzi w państwie trzymanym żelazną ręką wojskowej dyktatury, ich i swoje codzienne problemy, miejscowe zwyczaje. Katalizatorem wielu jego spotkań bardzo często jest jego synek, Louis, na którego białą buźkę miejscowi reagują entuzjastycznie. To także Louis umożliwia rysownikowi wejście w środowisko rodzin ekspatriantów, pracowników organizacji pozarządowych i humanitarnych, którzy przebywają w Birmie.
Kontrast między tymi dwoma światami Delisle wykorzystuje do pokazania, w jak ciężkich warunkach żyją Birmańczycy. Z jednej strony ciemiężeni są przez wojskową juntę, jedną z najbardziej okrutnych współczesnych dyktatur, z drugiej nie oszczędzają ich klęski żywiołowe.
„Kroniki birmańskie” to niezwykła kronika kilkunastu miesięcy, jakie Guy Delisle spędził w państwie zwanym dzisiaj Myanmar (oficjalna nazwa nadana przez wojskowy reżim w 1989).



PAN NATURALNY

scenariusz i rysunki: Robert Crumb
około 250 stron, format A4
okładka kolorowa, środek czarno-biały
oprawa miękka szyto-klejona ze skrzydełkami
wydawca: kultura gniewu
data wydania: 2009
wydawca oryginału: Fantagraphics Books

Łysa głowa, długa siwa broda, żółta szata i wielkie buciory – oto Pan Naturalny!
Samozwańczy guru udający mędrca, wokół którego wciąż kręcą się naiwniacy pragnący poznać „prawdę”. Pan Naturalny wykorzystuje ich łatwowierność i bezgraniczą ufność. Jego rady, w których ostrzega przed zepsutym, współczesnym światem i każe szukać ratunku w mistyce oraz zgodnym z naturą trybie życia, nijak mają się do jego własnych zachowań. Sam jest humorzastym, użalającym się nad sobą cynikiem, lubiącym wykorzystywać ludzi i znęcać się nad nimi. Nie są mu również obce rozlicze seksualne obsesje. Pan Naturalny to, obok Kota Fritza, najpopularniejsza postać stworzona przez Roberta Crumba. Ojciec komiksowego undergroundu wpadł na pomysł bohatera parodiującego wszelkich hipisowskich guru w połowie lat 60. Po raz pierwszy Pan Naturalny pojawił się w historyjce opublikowanej w magazynie „Yarrowstalks” w 1967 roku. Szybko zdobył ogromną popularność, stając się wręcz ikoną niezależnego komiksu przełomu lat 60. i 70. Jego podobizna pojawiała się na T-shirtach, plakatach, nalepkach a także biurkach pod postacią plastikowych figurek.
W przygotowanej polskiej edycji przygód Pana Naturalnego znajdą się prawie wszystkie komiksy, w których wystąpił. Będzie to najprawdopodobniej najpełniejszy zbiór opowieści o tym słynnym bohaterze.



C.Z